Uit een onderzoek van de Kamer van Koophandel Noord Nederland is de gemeente Leek als meest klantgerichte Groninger gemeente uit de bus gekomen.
Er is landelijk onderzoek gedaan naar de kwaliteit van dienstverlening van gemeenten aan ondernemers. Het onderzoek betrof een zogenaamd mystery-cliëntonderzoek. Gemeenten kregen via mysterycallers en mysterymailers cases voorgelegd uit de dagelijkse ondernemerspraktijk. De klantgerichtheid is beoordeeld aan de hand van vorm (snelheid van aannemen, vriendelijkheid, hoe vaak wordt er doorverbonden) en inhoud (verkrijgen juiste antwoord, deskundige indruk). Ook de bereikbaarheid en het nakomen van afspraken is meegewogen.
Voor de mysterycalling scoorde Leek een rapportcijfer van 7,2 en voor de mysterymailing een 8,5. Het rapport van de Kamer van Koophandel geeft naast de resultaten ook aanbevelingen voor verbetering. De Kamer van Koophandel adviseert bijvoorbeeld om uniforme afspraken te maken over het aannemen van de telefoon en om goed door te vragen om een compleet antwoord te kunnen geven.